Belangrijkste stappen

Het Poortwachter-traject is een wettelijk kader dat werkgevers en werknemers helpt bij re-integratie tijdens ziekte. Het doel is om langdurig verzuim te voorkomen en de terugkeer naar werk te bevorderen. Werkgevers zijn verplicht om samen met de zieke werknemer actief te werken aan re-integratie. Poortwachter kent meer dan 24 vaste stappen en termijnen tussen werkgever en werknemer maar ook
met externe partijen zoals UWV en de bedrijfsarts.

Hieronder alvast de belangrijkste 7 stappen.


Week 1: Ziekmelding

  • De werknemer meldt zich ziek bij de werkgever.
  • De werkgever schakelt de arbodienst of bedrijfsarts in.

 

Week 6: Probleemanalyse

  • De bedrijfsarts stelt een probleemanalyse op waarin staat wat de werknemer nog wél kan en wat de beperkingen zijn.

 

Week 8: Plan van aanpak

  • Werkgever en werknemer maken samen een plan van aanpak met concrete afspraken over re-integratie.

 

Elke 6 weken: Evaluatie

  • Regelmatige voortgangsgesprekken om het plan bij te stellen waar nodig.

 

Week 42: Melding bij UWV

  • Als het verzuim aanhoudt, moet de werkgever dit melden bij het UWV.

 

Week 52: Eerstejaarsevaluatie

  • Een terugblik op het eerste jaar en een herijking van het plan van aanpak.

 

Week 88: WIA-aanvraag

  • Als terugkeer naar werk niet lukt, kan een WIA-uitkering worden aangevraagd. Het UWV beoordeelt dan het re-integratieverslag.